Az antioxidánsok az egészség őrei!

Mi az az antioxidáns?

Valószínuleg nem eloször hallod az antioxidáns kifejezést. Akinek fontos a testi-lelki épsége, az rendszeresen időt szakít az egészséges életmódhoz kapcsolódó értekezések, cikkek olvasására, az e téren végzett új kutatások eredményeinek nyomon követésére. A szervezet idő elotti öregedési folyamataiért felelos káros szabadgyökök tevékenységének lassítása az elmúlt évek legfontosabb témája.

Egyszerűsítve azt lehet mondani, hogy egy antioxidáns eltávolít a testedből egy szabadgyököt, ezáltal betegségek kialakulását akadályozza meg, amelyek a szabadgyök jelenléte indított volna el.
Az antioxidáns és a káros szabadgyök tehát ellenségek. A szervezetben mindkettő jelen van, a küzdelem folyamatosan zajlik.

Szabadgyökök mindenképp keletkeznek a szervezetben hormonális hatásokra, nem megfelelo életmód hatására, káros szokások, nem elegendő pihenés, nem megfelelő minoségű táplálkozás eredményeképpen, de még a testedzés közben is. Ugyanígy antioxidánsokat is termel a szervezet, hogy védje magát a szabadgyökök romboló hatásától. Egy kiadós edzés után például nagy mennyiségű antioxidáns termelődik a szervezetben, de antioxidánsokat kívülrol is bevihetünk megfeleloen összeválogatott táplálékokkal és táplálékkiegészítokkel is. Erre a modern világban nagyon szükséged van, mivel a megváltozott levegőminőség, elkényelmesedtünk, könnyen inaktívvá válunk. Ezt tetézi az irodába zárt élet, a rohanó táplálkozási mód, amely megsokszorozza a szabadgyök termelődést. Káros tevékenységüket azonban minimálisra csökkentheted, így a szervezet immunreakciója erosebb lesz, a betegségek elkerülnek, a testi és mentális teljesítoképességed jobb lesz, és lelkileg is kiegyensúlyozottabb emberré alakulsz.

A legalapvetobb 5 antioxidáns az A és E vitaminok, amelyeket a szervezet raktározni is képes, a C-vitamin, amely nap mint nap pótlásra szorul, a csodaszernek tartott Q10, és a szervezet által csak kis mennyiségben igényelt szelén. Legutóbbiból ritkán alakul ki hiányállapot, mivel szelén szinte mindenben található.

 

Az alábbi táblázatban az antioxidánsok legfontosabb forrásait találod:

 
 

Jó források

Kiváló források

A-vitamin
(béta-karotin)

pirospaprika, édesburgonya

Minden, ami narancssárga: sárgarépa, sütotök, sárgadinnye, sárgabarack

C-vitamin

narancs, ananász, eper, kivi, zöldségek, zöldpaprika

Papaya, fekete ribizli, csipkebogyó, pirospaprika

E-vitamin

 

Búzacsíra, nyers növényi olajok, kemény héjú gyümölcsök

Q10 koenzim

spenót, burgonya, lucerna

szója, édesburgonya

Szelén

hús, hal, tejtermékek

avokádó, lencse

 

Szeresd a pirosat és narancssárgát! - Likopin és karotin

 

Van egy nagy jelentoségű antioxidáns, amelyről kevesebbet hallani. Ez a likopin nevű karotinoid festékanyag, amely a paradicsom és a piros paprika élénk színéért felelős. Ahogy a karotin narancssárgára színezi a sárgarépát, a sárgadinnyét vagy a sütőtököt, úgy a likopin vörösre festi a zöldségek, gyümölcsök húsát. A vérnarancs például a likopintól piros, és a grapefruit húsa is a likopin hatására válik rózsaszínuvé. Kevesen tudják, de a paradicsom eredetileg sárga színe csak évszázados gondos termesztés eredményeképpen lett piros. Ez azért is fontos, mert bár a zöldségek és gyümölcsök színéért felelős karotinoidok családja igen nagy, a likopin antioxidáns hatású festékanyagot a modern ember szinte kizárólag csak a paradicsomból nyeri.

A likopin egészségre gyakorolt hatásait folyamatosan vizsgálják, de az már tudományosan is kimutatható, hogy egy sor krónikus betegség megelozésében játszhat fontos szerepet, köztük a  a szívbetegségek és az időskori vakság megelőzésében. A likopin antioxidáns hatásával csökkenti a szervezet szemmel látható - bőr ráncosodása - és nem látható idő elötti öregedését.

Likopint nyerhet ki a szervezeted paradicsomléből, paradicsomsurítménnyel készített ételekből, paradicsomszószokból, paradicsomlevesből és sárgadinnyéből is.

 

Az antioxidánsokban gazdag táplálkozás fineszberkekben alapvető. A szmogos utcák és a dohányzás szabadgyökök termelői, a rendszeres testmozgás és a gondosan összeválogatott táplálékok viszont az antioxidánsok seregét erősíti.

 

Szerencsére a modern táplálékkiegészítés könnyen megoldható, ezért azokon a napokon, amikor úgy gondolod, nem fogyasztottál kellő mennyiségű antioxidánst, érdemes egy-két Q10 kapszulával - amelyhez szinte mindig adnak E-vitamint is -, és egy fél liternyi frissen préselt, sárgás-pirosas színu gyümölcslével pótolni az antioxidáns-hiányt. Így egyensúlyban tarthatod a szervezeted, és sokáig nem kell szembenézned az öregedés árulkodó jeleivel.







antioxidans.lapunk.hu címoldaláraLap tetejéreOldaltérképHirdess oldalainkon!
ingyen honlap
Powered by lapunk.hu - Legyen neked is egy ilyen oldalad ingyen!